Eerste Schoolweek - Reisverslag uit Gatesville, Verenigde Staten van Marit Duivenvoorde - WaarBenJij.nu Eerste Schoolweek - Reisverslag uit Gatesville, Verenigde Staten van Marit Duivenvoorde - WaarBenJij.nu

Eerste Schoolweek

Blijf op de hoogte en volg Marit

27 Augustus 2016 | Verenigde Staten, Gatesville

Het is zaterdagochtend en ik heb de eerste schoolweek overleefd. Als je de school binnenkomt is het echt zoals in films met de lockers en met de grote gymzaal en de tribune. Het schoolsysteem is wel heel anders. Je hebt geen vaste stam class maar elke class heb je met andere mensen. Je hebt 4 high school jaren: op volgorde van jaar 1 tot 4 is het: freshman, softmore, junior en senior. Ik ben een senior maar in sommige klassen zit ik samen met juniors of de nog lagere klassen. Daardoor zie je ook niet echt een onderscheid in studenten, dat is wel echt heel leuk! Iedereen vind je he-le-maal geweldig als je een exchange student bent. Ze zeggen ook allemaal dat je hun nieuwe BFF bent, het is echt grappig om te horen. Als je vertelt waar je allemaal op vakantie bent geweest ( al is het alleen al in Europa ) dan flippen ze helemaal. Sommige mensen zijn nog nooit uit de state Texas geweest en de meeste nog nooit uit de US, wat ik niet heel gek vind want Amerika is gigantisch en overal is een andere cultuur.

Ook heb ik elke dag hetzelfde rooster. De meeste scholen in nederland hebben elke week hetzelfde maar hier is het hetzelfde voor een heel jaar lang. Ik begin elke dag met de eerste 2 periods kooklessen. We hebben het vooral over theorie van eten en de gezondheid maar gister gingen we voor het eerst koken, we hadden hamburgers gemaakt en ondanks dat het pas 9 uur 's ochtends was was het heeeeerlijk ;)

Dan heb ik 3rd period, dat is Family and Community, de lerares in die klas is echt helemaal geweldig. Ookal is ze bijna bejaard, ze danst en springt en maakt de leukste grapjes. In de les zelf doen we nog niet zoveel, maar over een paar weken gaan we naar bejaarden huizen en kinderopvangen en dan gaan we daar mensen helpen. Elke dag aan het begin van 3rd period moeten we allemaal gaan staan met one hand op de borst en dan zeggen we: I plegde allegiance to thee, Texas, one state under God, one and indivisible blablabla... Dan moeten we een minuut stil zijn. Ben eigenlijk wel blij dat we zoiets niet in nederland hebben, Elke.Dag.

Mijn 4rd period is anatomy and physiology, dat is echt een leuke class het gaat gewoon een beetje over het menselijk lichaam en aangezien ik daar al examen in heb gedaan hoef ik alleen nog maar de juiste vertaling overal voor te begrijpen hahaha. In Amerika werken ze om afstanden te meten met miles and yard en zulke dingen, ze hebben geen idee wat centimeter of kilometer is. Voor dit vak moesten ze dat wel weten dus we moesten echt 100 vragen maken met allemaal omreken opdrachten over: hoeveel kilometer is 1000? Ik weet dat natuurlijk meteen omdat wij dat al ons hele leven gebruiken, maar zij zaten er echt mee te strugglen dus in die class voelde ik me echt slim en kon ik ook mensen helpen.

5th period is engels. Dat is wel een senior class en ze praten daarom ook veel over college en waar ze allemaal willen studeren. Voor de rest schrijven we daar veel en moeten we presentaties houden, een beetje hetzelfde als in Nederland.
Na engels heb ik lunchpauze, we eten onze lunch gewoon in de cafetaria. Als je die binnen loopt is het ook echt zoals in de Amerikaanse films! De ronde tafels waar elk groepjes studenten aan zitten, de soort van lopende band waar je alle soorten eten kan halen (rijst met groente, taco's, pizza, burgers, patat en meeeeeer..) en dat er dan zo'n echt cafetaria vrouw achter staat met een haarnetje om jouw eten te serveren . En als drinken hebben ze die kleine pakjes melk of chocomelk die ook een plekje krijgt op het dienblad die allemaal vakjes heeft voor elk soort eten. Ik heb er nog niks van gegeten, want ik neem gewoon mijn eigen lunch mee maar ik ga het zeker wel een keer proberen!

De een-na laatste class is US government, dat gaat zoals je wel zult begrijpen over de Amerikaanse regering en op dit moment heel erg veel over Trump and Hillary. Bijna iedereen vind Trump geweldig, of haat Hillary. Er was zelfs een meisje die gister bijna door de klas begon te schreeuwen dat er nooit een vrouwelijke president mag komen, dat was wel heel apart. De leraar is wel heel aardig en legt ook duidelijk uit. We hebben dinsdag onze eerste test en daarvoor hebben we een papier gekregen waar de halve toets al op staat? Ik hoef alleen nog maar de juiste antwoorden te vinden en die uit mn hoofd te leren haha, is dit Amerikaans of is mijn leraar gewoon enorm aardig? In deze class heb je net als bij Anatomy and Physiology elke dag als de bel gaat een 'Bell-Ringer'. Dat is een vraag die aan het begin van de les op het bord staat, die gaat over wat we de dag daarvoor hebben besproken. Die vraag moet je dan beantwoorden om te zien of je wel hebt opgelet en eens in de zoveel tijd nemen ze al je Bell-Ringers in en krijg je er een cijfer voor.

Mn 7th period is Algebra. Ondanks dat ik een 8,5 voor mijn wiskunde eindexamen had waar ik aardig trots op was is dit echt een ramp. Alle definities en termen zijn natuurlijk in het engels dus het is lastig om te begrijpen wat ze bedoelen. Maar als ik die termen eenmaal door heb moet het wel lukken denk ik, want het is stof die ik allemaal al een keer heb gehad. Dit is ook de enige class die ik samen met Mathilde heb. Mathilde is mijn host sister uit Denemarken. Ze is pas 15 jaar, maar al graduated in Denemarken en ze is echt heel slim.

8th period is voor sport. Eerst had ik Volleybal geprobeerd, maar dat was echt heel stom dus nu ben ik aan het kijken naar Cross Country. Dat is elke dag iets van 3,2 kilometer hardlopen. Wat ik over het hoofd had gezien is dat die lessen eigenlijk om 6 uur sochtends zijn, voordat school begint, zodat je 8th period niet meer naar school hoeft. Ik moet nog maar even zien of ik dat aan kan elke dag zo vroeg opstaan (ik denk het niet oeps) Dan kan ik nog kijken naar Track and Field en voor de rest zijn er geen andere sporten dit seizoen. Elke sport is aan school gekoppeld en de wedstrijden zijn ook tegen andere scholen. Het is nu het seizoen van Volleybal bij meisjes en Football bij jongens, over een paar maanden veranderd dat in andere sporten en dan veranderd het nog 2 keer dit jaar in weer andere sporten.

Over Football gesproken, dat is natuurlijk een enorm groot ding in Amerika. Gister was de dag dat ze hun eerste wedstrijd van het schooljaar hadden. Op de dag van de eerste, laatste en de thuis wedstrijden vind er een Pep-Rally plaats. Die lessen die schooldag worden dan iets ingekort en aan het einde van de dag is dan de Pep-Rally. Die hadden we dus gister omdat het de eerste wedstrijd was. Tijdens de dag van de Pep-Rally zijn er Football players, cheerleaders, dancers en mensen van de band die zich speciaal aankleden voor die dag. Football players lopen de hele dag in hun Football shirt en alle cheerleaders in hun pakjes met een strik op hun hoofd. De Pep-Rally zelf was echt geweldig!! Er is gewoon heel veel muziek en cheerleaders en dansers doen hun ding en dan worden de Football players als het ware tentoongesteld. We wensen ze succes en het schoollied word gezongen. Het was zo Amerikaans en ik kan niet wachten om volgende week vrijdag naar onze eerste Football game te gaan!!

Thuis gaat het echt heel erg goed en we hebben zoveel lol samen. Mathilde en ik lijken heel erg op elkaar en Charitie, onze host mom, zegt ook dat we al met elkaar vechten als zussen hahah. Ashley en Chris zijn mn orginele host slibings en met hun kunnen we het ook heel goed vinden. Ashley word Smash genoemd omdat ze zo onhandig en grappig is, maar ondertussen is Chris degene die 4 keer in 2 dagen van zn fiets dondert... Hij gaat op de fiets naar school en Mathilde en ik lopen, maar ik denk dat ik ook wel even ergens een fiets vandaan ga toveren, dat gaat net even iets sneller.

Gister gingen Mathilde en ik pasta pesto koken met een salade, maar toen was het gas uitgevallen ofzo.. Terwijl we al halverwege met snijden waren. Gelukkig hadden we een plan B! We hebben 'gewoon' buiten op zo'n enorme Amerikaanse BBQ gekookt. Dat ding is 2 keer zo groot als ond normale fornhuis is Nederland man, man, man.... Het begon ook nog eens keihard te regenen, onweren en bliksemen terwijl het ondertussen wel 30 graden bleef......

Vandaag komt er wat family en friends zodat ze kennis kunnen maken met Mathilde en mij, dus dat word vast heel gezellig! Tot over een paar weken bij mn volgende blog :)

  • 28 Augustus 2016 - 15:54

    Oma Janny En Opa Cees:

    Lieve Marit,
    Wat ben ik trots op jou. Wat een mooi verhaal. Ik ben niet zo "van Amerika". Ik vind het teveel een bla, bla land. Overal de baas spelen en Trump als een vreselijke politicus. Misschien is het wel een aardige man. Na lezing, en herlezing, van je verhaal denk ik dat je het goed doet. Ik ben onwijs trots dat je veel leert. Meer dan ik ooit heb gedaan. Vertel me daar later maar over.
    Het ga je goed en we zien uit naar je volgende blog. En als het ook eens minder lukt of goed gaat: twijfel een moment, leer wat je twijfel is, en kies de weg die je de beste lijkt. Ik vertrouw jou helemaal. Met ons gaat het heel goed.
    groet, Opa Cees
    Lieve Marit wat kan ik hier nog aan toevoegen. Volgende keer ga ik eerst schrijven. (Ha Ha.) Maar wat heb ik genoten van je verhaal. De humor en ook dat je al relativeert. Je blijft heel erg jezelf geloof ik en dat is super belangrijk.
    Heel veel liefs,
    oma Janny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marit

Welkom op mijn blog! Vanaf hier kun je al mijn avonturen meebeleven samen met mij. Ik ga een half jaar op stage in het buitenland, eerst 3 maanden naar de Filipijnen en daarna 3 maaanden naar Brazilie! (Ik ga namelijk een jaar High School volgen in Amerika!! De leukste dingen die ik meemaak en dat gene dat me voor altijd bij zal blijven zal ik hier vertellen. Het wordt een geweldig jaar met geweldige mensen! :))

Actief sinds 29 Mei 2016
Verslag gelezen: 867
Totaal aantal bezoekers 100341

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2019 - 15 November 2019

Filipijnse stage bij NORFI

01 Augustus 2016 - 01 Juli 2017

Een jaar High School in Amerika!

Landen bezocht: